|
2016-08-14 18:46:13, vasárnap
|
|
|
A názáreti Jézusnak több címe volt, mint bárki másnak a történelemben. Ezekből itt csak rövid ízelítőt adunk:
Krisztus; Úr; Emberfia; Megváltó; Dávid fia; Nagy főpap; Isten Fia; Alfa és Omega; Mester; Tanító; Igazság; Próféta; Sáron rózsája; A völgy lilioma; Szószóló; Júda oroszlánja; Isten Báránya; Második Ádám.
Jézus fő címei a következők: (1)Krisztus. A Krisztus címet olyan gyakran társítják a Jézus név mellé, hogy az emberek nem egyszer családnevének tartják. Pedig tulajdonképpen nem név, hanem olyan cím, amely Messiás voltára és művére utal. A Krisztus szó a görög Krisztosz megfelelője, amelyet a héber Messiás szó fordításaként használtak. Mind a Krisztus, mind a Messiás szó ,,felkentet" jelent.
A megígért Messiásról alkotott felfogás, akit egyedül a Szentlélek fog felkenni, az Ószövetségben sokrétű, összetett fogalom. A zsidók nem gondolkoztak mindnyájan egyformán a Messiásról.
A Messiásról alkotott egyik nézet szerint királyt láttak benne. Ő lesz Dávid felkent fia, Júda oroszlánja, aki Dávid széthullott királyságát helyreállítja. (Ez a gondolat nagyon izgatta a zsidókat és szította reménységüket, hogy olyan politikai vezető lesz, aki megszabadítja népét Róma igájából.)
A Messiást azonban Isten szolgájának is nevezték, sőt a szenvedő szolgának, akiről Ézsaiás próféciája szólt. Úgy tűnt, hogy ezt a két vonalat gyakorlatilag lehetetlen egy személyben egyesíteni, de Jézusban nyilvánvalóan egyesültek.
A Messiás mennyei lény is lesz (Emberfia), és olyan kapcsolatban áll majd az Atya Istennel, mint senki más (Isten Fia). Egy személyben lesz próféta és király. Minél jobban látjuk, mennyire összetett volt a Messiás fogalma, annál inkább meglep, hogy ezek a szálak milyen apró részletekbe menően fonódtak össze Jézus személyében és művében.
(2)Úr. Az Újszövetségben Jézus második leggyakrabban használt címe az Úr. Ez a cím rendkívül fontos Jézus újszövetségi arcképének megértéséhez. Az Újszövetség három különböző módon használja az úr szót. Az első, hasonlóan a magyar ,,uram" megszólításhoz, az udvarias megszólítás szokásos formája. Második használata egy rabszolgatartóra vagy ,,gazdára" vonatkozik. Itt a Szentírás jelképesen alkalmazza Jézusra. Ő a mi mesterünk. A harmadik uralkodói alkalmazása, és egyeduralkodóra utal.
Az I. században a római császárok olyan hűségesküt követeltek alattvalóiktól, amelyben azt kellett vallaniuk, hogy ,,a császár az Úr". A keresztyének vértanúságot szenvedtek, mert nem voltak hajlandók letenni ezt az esküt. Sőt, ehelyett az első keresztyén hitvallást hirdették: ,,Jézus az Úr". Amikor Jézust Úrnak nevezték, nemcsak a római felfogás szerint követtek el égbekiáltó bűnt, hanem a zsidók fülét is különösen sértette, mert az Ószövetség ezt a címet magának Istennek adja.
Az Úr címmel az Atya Isten ruházta fel Jézust. Ez az a név, amely ,,minden névnél nagyobb" - írja Pál a Filippi 2:9-ben.
(3)Emberfia. Ez a cím Jézus kedvelt címeinek egyike, és talán éppen az, amelyet leggyakrabban félreértenek. Mivel az egyház Jézus kettős természetét vallja, vagyis valóságos ember és valóságos Isten, és mivel a Biblia Jézusról, mint Emberfiáról és Isten Fiáról beszél, ez arra az elgondolásra késztethet, hogy az Emberfia elnevezés Jézus ember voltára, az Isten Fia pedig istenségére utal. Ám ez nem egészen így van. Bár az Emberfia címben megtalálható az emberi lét egy eleme, elsődlegesen Jézus isteni természetére vonatkozik. Az Isten Fia cím is magában foglalja az istenségre való utalást, elsődlegesen azonban Jézus fiúi engedelmességét emeli ki.
Az Emberfia cím még nagyobb jelentőséget kap, amikor megértjük, hogy bár a harmadik helyen áll a rangsorban (meglehetősen hátul), használatának újszövetségi előfordulása szerint (a Krisztus és az Úr mögött) magasan vezet azonban azon a listán, ahogy Jézus címeit használja. Az Emberfiát messze a legkedveltebb elnevezésként alkalmazta önmagára.
Ez a címe jelentőségét abból a kapcsolatból kapja, amely az Ószövetségben Dániel szóhasználatából adódik (Dániel 7). Itt az Emberfia világosan olyan mennyei lényre vonatkozik, aki a kozmikus bíró szerepét tölti be. Jézus ajkán a cím használata nem hamis alázat jele, hanem merész hivatkozás isteni hatalmára. Kijelentette például, hogy az Emberfiának van hatalma bűnöket megbocsátani (Márk 2:10), amellyel isteni előjogot követelt magának, és a szombat Ura volt (Márk 2:28).
(4)Logosz. Az első három században Jézusnak egyetlen címe sem váltott ki élénkebb filozófiai és teológiai érdeklődést, mint a Logosz. Az őskeresztyén egyház krisztológiájának kialakulásában a Logosz központi helyet foglalt el. János evangéliumának bevezetése rendkívül fontos a Logosz krisztológiai értelmezéséhez. ,,Kezdetben volt az Ige (Logosz), és az Ige (Logosz) Istennél volt, és Isten volt az Ige (Logosz)" - írja az apostol (János 1:1). Ez a fontos igeszakasz a Logoszt meg is különbözteti Istentől (,,Istennél volt") és azonosítja is vele (,,Isten volt"). Ez a látszólagos ellentmondás nagy hatást gyakorolt a szentháromság tanának kialakulására, hiszen a Logosz a Szentháromság második személyének láttatja. Személyében különbözik az Atyától, de lényegében egy vele.
Könnyen érthető, hogy a keresztyén filozófusok rokonszenveztek a logosz fogalmával Jézus címei között. Bár a logosz egyszerűen ,,szó"-nak is fordítható, filozófiában használatos fogalomként azonban hosszú múltra tekinthet vissza, ami gazdag jelentéstartalmat biztosít a kifejezésnek. A régi görögök mindenáron meg akarták érteni a világegyetemet, ezért sokat kutatták ,,a végső valóságot" (metafizika). Filozófusaik azt az egyesítő tényezőt vagy erőt keresték, amely rendet és harmóniát hozott a teremtett világ nagy változatosságába (kozmológia). Egy olyan nusz (értelem) után kutattak, aminek (vagy akinek) minden dolgok rendjét tulajdoníthatják. A görögök ennek az egyesítő, végső valóságnak adták a logosz nevet. Ez biztosította a valóság következetességét vagy ,,logikáját". A fogalmat Hérakleitosz, majd később sztoikus filozófusok használták kozmikus, elvont törvényként.
Bár így a fogalom keresztyénség előtti, görög filozófiai jelentéstartalommal terhes, a logosz bibliai használata messze túlnyúlik görög szóhasználatán. Az 1Mózes 1:3-ban és az azt követő versekben így olvashatjuk: ,,mondta Isten... és lett". A teremtett világ tehát Isten szavára állt elő. A logosz fogalmát azonban leginkább az különbözteti meg a görög filozófiától, hogy az újszövetségi ,,logosz" személyes - az Ige emberré lett, aki világunkban élt és halt meg.
Ajánlott bibliai olvasmányok: 1Móz 1:1-2:3; Mt 9:1-8; Mt 16:13-21; Jn 1:1-18; Jel 19:11-16
Összefoglalás:
1.A Messiás ,,felkent"-et jelent, és Jézus címeként használatos, amely kiemeli mind királyi, mind szenvedő szolga szerepét. Jézusra leggyakrabban a Messiás címet használja a Szentírás.
2.Jézus második leggyakrabban alkalmazott címe az Úr, amely legfőbb hatalmára, a világmindenség urára utal.
3.Az Emberfia Jézusnak az a címe, amellyel leggyakrabban hivatkozott önmagára. Ez a cím elsődlegesen Jézis bírói szerepére vonatkozik, hiszen az Úr Jézus a világmindenség bírája.
4.A Logosz cím gazdag örökségre tekint vissza mind a héber, mind a görög kultúrában. Jézus a Logosz - a világmindenség Teremtője, a világmindenség mögötti végső valóság és a világmindenség fenntartója.
R. C. Sproul |
|
|
0 komment
, kategória: Hosszú építő írások |
|
Címkék: szóhasználatából, változatosságába, tulajdoníthatják, rabszolgatartóra, egyeduralkodóra, rokonszenveztek, engedelmességét, világmindenség, világegyetemet, szóhasználatán, kialakulásában, evangéliumának, tulajdonképpen, újszövetségben, megszólításhoz, alattvalóiktól, értelmezéséhez, legkedveltebb, leggyakrabban, fordításaként, reménységüket, használatának, krisztológiai, családnevének, összefoglalás, megszabadítja, keresztyénség, elnevezésként, szentháromság, kialakulására, helyreállítja, nyilvánvalóan, ószövetségben, történelemben, gyakorlatilag, elsődlegesen, názáreti Jézusnak, völgy lilioma, görög Krisztosz, héber Messiás, megígért Messiásról, gondolat nagyon, szenvedő szolgának, személyben egyesíteni, személyben lesz, szálak milyen, magyar „, udvarias megszólítás, rabszolgatartóra vagy, harmadik uralkodói, római császárok, keresztyének vértanúságot, Isten Fia, Isten Báránya, Második Ádám, Atya Istennel, Újszövetségben Jézus, Amikor Jézust Úrnak, Atya Isten, Biblia Jézusról, Isten Fiáról, Ószövetségben Dániel, Emberfia Jézusnak,
|
|
|
|
Facebookon kaptam Facebookon kaptam Hiányzik Png rózsa csokor Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Szép estét kedves látogatóimna... képre írva Akarat Facebookon kaptam Akarat Szívem Facebookon kaptam Png cica Lóhere Egy maradéktalanul uralt világ Fehér virág Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Ne kapaszkodj magasabbra, Popper Péter szavai Soha ne kedvezz... Facebookon kaptam Boldog születésnapot a ma ünne... Aki nem dolgozik, ne is egyék Albert Einstein gondolata Facebookon kaptam Facebookon kaptam Cs Ildikótól Gyökössy Endre - Virágok virág... Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Lóhere Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Egy hatékony szolga Szívem tiéd Sokan azt tartják Png rózsa csokor Segítsük barátainkat, hogy meg... Nem méltó hozzád Png virág Facebookon kaptam Facebookon kaptam A sors Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Facebookon kaptam Cs Ildikótól Facebookon kaptam Facebookon kaptam Az a nap, amelyik nevetés nélk... Facebookon kaptam Makszim Gorkij gondolata képre írva Illyés Gyula - Milyen hamar. Makszim Gorkij gondolata Nagyi telefonál Kellemes vasárnapi kikapcsolód... Facebookon kaptam Csak a fogyatkozás látható Az a nap, amelyik nevetés nélk... Aki nem dolgozik, ne is egyék Facebookon kaptam Cs Ildikótól Facebookon kaptam Krisztinától Tóth Ágnes - Szervusz pad Facebookon kaptam Facebookon kaptam Miért kiabálunk amikor dühösek... Ne kapaszkodj magasabbra, Makszim Gorkij gondolata Akarat Facebookon kaptam Szép estét kedves látogatóimna... Kerüld el az evangélium örömén... Png nő Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Nem számIt A kételkedés kezelése Tóth Ágnes - Szervusz pad s immár én is felragyogva, ért... Kaffka_Margit Egy maradéktalanul uralt világ Mi lenne ha Egy bizonyos határt Egy lelki imádság George Byron - Ahogy itt jár -... Facebookon kaptam Aki nem dolgozik, ne is egyék Miért kiabálunk amikor dühösek... Akarat Facebookon kaptam Julian Brass gondolata Facebookon kaptam Éretlen vers Makszim Gorkij gondolata Facebookon kaptam Popper Péter szavai Kerüld el az evangélium örömén... Png cica Nevem A nemzeti hovatartozás kulturá... Kaffka_Margit
|
|
|
|
názáreti Jézusnak, völgy lilioma, görög Krisztosz, héber Messiás, megígért Messiásról, gondolat nagyon, szenvedő szolgának, személyben egyesíteni, személyben lesz, szálak milyen, magyar „, udvarias megszólítás, rabszolgatartóra vagy, harmadik uralkodói, római császárok, keresztyének vértanúságot, első keresztyén, római felfogás, zsidók fülét, címet magának, egyház Jézus, elgondolásra késztethet, istenségre való, harmadik helyen, legkedveltebb elnevezésként, címe jelentőségét, kapcsolatból kapja, kozmikus bíró, első három, őskeresztyén egyház, fontos igeszakasz, látszólagos ellentmondás, szentháromság tanának, keresztyén filozófusok, logosz fogalmával, logosz egyszerűen, régi görögök, végső valóságot”, egyesítő tényezőt, teremtett világ, olyan nusz, görögök ennek, logosz nevet, valóság következetességét, fogalmat Hérakleitosz, fogalom keresztyénség, logosz bibliai, logosz fogalmát, görög filozófiától, újszövetségi „, világmindenség urára, világmindenség bírája, görög kultúrában, világmindenség Teremtője, világmindenség mögötti, világmindenség fenntartója, szóhasználatából, változatosságába, tulajdoníthatják, rabszolgatartóra, egyeduralkodóra, rokonszenveztek, engedelmességét, világmindenség, világegyetemet, szóhasználatán, kialakulásában, evangéliumának, tulajdonképpen, újszövetségben, megszólításhoz, alattvalóiktól, értelmezéséhez, legkedveltebb, leggyakrabban, fordításaként, reménységüket, használatának, krisztológiai, családnevének, összefoglalás, megszabadítja, keresztyénség, elnevezésként, szentháromság, kialakulására, helyreállítja, nyilvánvalóan, ószövetségben, történelemben, gyakorlatilag, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
113 db bejegyzés |
e év: |
375 db bejegyzés |
Összes: |
35940 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 3682
- e Hét: 37458
- e Hónap: 66770
- e Év: 254572
|
|
|